Hinta vaikuttaa ostopäätöksiimme usein enemmän kuin tiedostammekaan. Digitaalisten palveluiden kohdalla voi olla hankalampi käsittää, mistä hinta koostuu. Esimerkiksi hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu monesta osatekijästä, joista suurin osa jää asiakkaalta näkymättömiin.

Hakukoneoptimointi, eli verkkosivun tai -sivuston näkyvyyden parantaminen Googlen hakutuloksissa, voi kuulostaa kertakeikalta. Analysoidaan sivuston kunto, valitaan optimoitava sisältö, muokataan se hakukoneille sopivaksi, korjataan sivuston rakennetta ja kuvia, kirjoitetaan alt-tekstit, hoidetaan linkitykset… Siinä se? Ei. Pysähtyneisyys on myrkkyä hakukonenäkyvyydelle.

Hakukoneoptimoinnin hinta koostuu jatkuvasta prosessin ylläpitämisestä

On totta, että suurin työ hakukoneoptimointiin tapahtuu prosessin ensimmäisten 1–2 kuukauden aikana, ja tämän vuoksi osa toimistoista on ottanut käyttöön aloituskulut. Miksi siitä kuitenkin laskutetaan kuukausittain?

Hakukoneoptimointi on pitkäkestoinen prosessi, sillä kerran saavutettu hakukonenäkyvyys ei ole vakio. Hakutulokset elävät jatkuvasti samoista hakusanoista kilpailevien suorittamien hakukoneoptimointitoimenpiteiden perusteella. Jatkuva kilpailijaseuranta on olennainen osa hakukoneoptimointia: kilpailijoiden peliliikkeisiin on pystyttävä reagoimaan, sillä he todennäköisesti reagoivat omiisi.

Jotta hakukoneet pitäisivät sivustosta, siellä on tapahduttava jotakin. Uuden sisällön, kuten blogikirjoitusten, julkaiseminen on tehokkaimpia keinoja sivuston pitämiseen aktiivisena ja ”tuoreena”. Säännöllinen sisällöntuotanto syö tunteja, mutta siihen kannattaa käyttää aikaa: sisältö on nimittäin tärkeimpiä keinoja, jolla voidaan vaikuttaa hakukonenäkyvyyden nostamiseen. Hakukoneoptimoinnin hinta koostuu tässä tapauksessa joko asiakkaalle valituista relevanteista ja paljon haetuista sanoista sekä niiden ja niihin liittyvien kilpailijoiden sisällön analysoinnista tai varsinaisesta hakukoneoptimoidun sisällön kirjoittamisesta.

Hakukoneoptimointia ei voida suorittaa ilman työkaluja. Niiden joukossa on monia, joita voidaan hyödyntää ilmaiseksi, kuten Google AdWords. Sen käyttämiseen riittää pelkästään Google-tili. Tehokkaaseen optimointiin tarvitaan kuitenkin myös jokin maksullisista hakukoneoptimoinnin yleistyökaluista, ja hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu myös siitä.

DIY-hakukoneoptimointi vs. ostettu optimointi

Hakukoneoptimoinnin ostoa harkittaessa monia mietityttää varmasti se, pystyisikö itse hoitamaan asian. Vastaus on ehdottomasti kyllä, jos aikaa ja halua riittää. Vaikka hakukoneoptimointi on laaja, jatkuvasti elävä kokonaisuus, ei se kuitenkaan ole salatiedettä. Lähes kuka tahansa voi oppia sitä, jos kiinnostusta, aikaa ja resursseja löytyy.

Jos hakukoneoptimointi kuitenkin hoidetaan huonosti tai ns. vasemmalla kädellä, ei sivu välttämättä pysy edes entisellä paikallaan. Väärin suoritetusta hakukoneoptimoinnista seuraa Googlen bittiruoskan sivallus, joka voi pahimmillaan johtaa sivuston mustalistaamiseen.

Tekeepä optimointia sitten itse tai ostaa digitoimistosta, fakta on, että hakukoneoptimointiin kuluu työtunteja. Hinta on siis suoraan verrannollinen hakukoneoptimointiin käytettyyn aikaan: mitä enemmän aikaa siihen pystytään laittamaan, sitä paremmin saavutetaan myös tuloksia.