Verkkosivu on viimeisen päälle ja tarjottava palvelu on kohdallaan, mutta ostoskori pölyttyy nurkassa ja kävijälaskuri on alkanut kaivaa itselleen hautaa. Taustalla soi Schubertin jousikvintetto. Googlen hakutuloksissa rämmitään pohjamudissa ensimmäisten sivujen kerätessä lähes kaiken asiakasvirran. Tähän on syynsä: hakukoneoptimoinnin puute.

Miksi hakukoneoptimointi on niin tärkeää?

1. Hakukoneoptimointi on sivuston elinehto. Ainoastaan silloin, jos toimialalla on hyvin vähän tai ei lainkaan kilpailua, hakukonenäkyvyyttä voi saada ilman optimointiakin. Hakukoneoptimoinnilla voidaan saavuttaa merkittävää kilpailuetua – aina löytyy yrityksiä, jotka eivät mielestään moista ”hifistelyä” tarvitse. Hyviä uutisia: näiden ohitse pyyhälletään kevyesti hakukoneoptimoinnilla.

2. Tieto kohtaa tiedonhakijan. Hakukoneoptimoinnilla autetaan hakukoneita näyttämään relevantteja, kohdennettuja tuloksia tiedonhakijoille. Oikein toteutettu hakukoneoptimointi ohjaa sivustolle huomattavasti potentiaalisia asiakkaita, kun taas väärin optimoitu sivu voi hautautua entistä syvemmälle.

3. Hakukoneoptimoinnin ROI (return of investment, sijoitetun pääoman tuotto) on parhaita koko markkinoinnin saralla. Optimoinnin kautta ohjautuva liikenne on ilmaista, ja se mahdollistaa mainonnan asiakasryhmille, jotka ovat jo kiinnostuneita tarjotusta tuotteesta tai palvelusta. Tehtäväksi jää siis enää tiedonetsijän saaminen vakuuttuneeksi siitä, että sivustosi on oikea osoite. Hakukoneoptimointi ei ärsytä.

4. Optimoinnilla vahvistetaan brändiä. Mitä ylempänä sivusto on hakutuloksissa, sitä herkemmin yritystä pidetään luotettavana ja asiantuntevana, alansa markkinajohtajana. Sivusto ja sen näkyvyys toimivat käyntikortin lailla niin Internetissä kuin ”offline-maailmassakin”, sillä ihmiset tekevät enenevissä määrin ostopäätöksiä verkkosivujen perusteella.

5. Hakukoneoptimoinnin vaikutukset ovat pitkäkestoisia. Optimointi on kokonaisvaltainen, jatkuva prosessi. Tuloksia ei saavuteta hetkessä, vaan useimmiten vasta kahden-kolmen kuukauden päästä. Prosessia on ylläpidettävä, jotta voidaan taata näkyvyys myös tulevaisuudessa.

Vaikka sivusto korisisi henkitoreissaan, se voidaan todennäköisesti vielä elvyttää toimivalla optimointisuunnitelmalla ja pitkäjänteisellä työllä. Pelastusrengas on heitetty.