Nettisivut rakennetaan räätälöidysti

Digitalisoitumisen aikakautena on standardi, että jokainen yritys on löydettävissä internetin ihmeellisestä maailmasta. Ja miksipä yritys ei haluaisi löytyä hakukoneiden tuloksista? Laadukkaat ja hakukoneoptimoidut sivut tuovat yrityksen sivuille potentiaalisia asiakkaita ja liidejä, ja sivut maksavat usein itsensä takaisin nopeasti.

Kuinka nettisivujen teko sitten oikein tapahtuu? Ohjelmoinnista ja suunnittelusta tietämättömällä voi olla monenlaisia mielikuvia siitä, mitä tapahtuu sivujen taustalla, miten sivut toimivat ja miten sellaiset voi rakentaa. Verkko on pullollaan “kotisivukoneita”, joilla nettisivujen teko on helpompaa. Todellisuus laadukkaiden ja hakukoneoptimoitujen sivujen suhteen eroaa kuitenkin paljon tarjolla olevista valmispaketeista.

Kun verkkosivut rakennetaan alusta asti ammattilaisen toimesta ja räätälöidään asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan, päästään parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Kuten muissakin projekteissa, suunnittelu on välttämätöntä, jotta projektin lopuksi on saatu valmiiksi sitä mitä on lähdetty tekemään. Ilman suunnitelmaa toteutettu projekti voi hyvin usein olla loppujen lopuksi kaikkea muuta kuin mitä ajateltiin. Nettisivujen teko vaatii hyvää suunnittelua. On välttämätöntä, että sivut tehdään yrityksen tarpeita ja ilmettä vastaaviksi, eikä mennä aina sieltä missä aita on matalin.

Aivan kuten yrityksen julkisivun, on nettisivujen myös hyvä näyttää houkuttelevalta ja siistiltä. Verkkosivujen rakentaminen on kehittynyt 2000-luvun alusta lähtien kolossaalisen paljon, ja pian voidaan jo sanoa että “vain mielikuvitus on rajana”, kun lähdetään miettimään sivujen ulkoasua ja toiminnallisuuksia. Muitakin rajoja kuitenkin on, ja yksi merkittävimmistä on sivujen latausnopeus ja responsiivisuus. Jälkimmäinen tarkoittaa siis sitä, että laitetyypistä (tietokone, tabletti, puhelin) riippumatta sivut toimivat hyvin ja mukautuvat laitteen näytölle.

Verkkosivujen teko

Nettisivujen teko: Kolme suurta

Verkkosivut voidaan rakentaa yliampuvan upeiksi, mutta tällöin sivujen käytännöllisyys ja toimivuus kärsii kovan kolauksen. On siis löydettävä kultainen keskitie kolmen suuren ominaisuuden välillä. Nämä ovat ulkoasu, käytännöllisyys ja responsiivisuus. Kaikki osa-alueet ovat välttämättömiä. Mikäli jokin osa-alue on heikompi kuin muut, tulee tämä näkymään asiakasvirrassa. Jos kyseessä on esimerkiksi hitaalla verkkoyhteydellä sivuja tietokoneella selannut tai kännykällä kiireessä selaillut asiakas, tai jos sivujen ulkoasu ei miellytä, lopputulos on usein sama. Asiakas poistuu sivuilta, mukanaan potentiaalinen liidi tai kauppa.

Sivujen pitää siis näyttää hyvältä ja selkeältä, mutta edustaa kuitenkin yrityksen ilmettä. Sivujen on toimittava luotettavasti, mikä tukee osaltaan ulkoasun selkeyttä. Mobiililaitteilla tehtävien hakujen määrä esimerkiksi Googlessa on räjähtänyt, ja jo yksin tästä syystä on sivujen oltava responsiiviset ja tuettava mobiililaitteita.